EOS står for Entrepeneurial Operating System og blev opfundet af Gino Wickman og Don Tinney i 2008. 

Ginos karriere tog for alvor fart, da han som 25 årig overtog familiefirmaet med blodrøde tal, brugte de næste år på at lave en bemærkelsesværdig turnaround og efterfølgende salg. 

Han er en ægte iværksætter og ikke overraskende solgte han EOS Worldwide i 2018.

Derfor er det vigtigste karaktertræk for EOS at det er ideelt til iværksættervirksomheder på mellem 10 og 250 medarbejdere. Men da frameworket trækker mange referencer tilbage til anerkendte forretningsstrategier og klassiske ledelsesfilosofier, er det et framework som alle ledere vil kunne tage mange elementer fra og implementere med stor succes.

 

THE EOS MODEL®

EOS består af seks grundsten, kaldet “Six Key Components”. De findes i alle virksomheder, og kunsten er at få dem frem i lyset, så alle i organisationen er enige om at man ser det samme. 

De seks komponenter er:

  • Vision
  • People
  • Data
  • Issues
  • Process
  • Traction
 

Core Values - Kerneværdierne i din organisation

Her skal man finde frem til virksomhedens 3-7 kerneværdier. 

Værdierne skal være tæt på den virkelighed man befinder sig i, og samtidig ambitiøse. 

De skal fortælle både nuværende og kommende medarbejdere, hvad der virkelig er vigtigt, når bølgerne går højt og der skal prioriteres. 

For med de rigtige værdier får man det bedste kompas til at træffe de rigtige beslutninger for virksomheden på den lange bane. Men det kræver at HELE organisationen køber ind på disse værdier, at de bliver efterlevet af alle – inklusiv topledelsen – og at de bliver kommunikeret igen og igen, med konkrete eksempler som får dem ned i øjenhøjde.

Alle virksomheder (ligesom alle mennesker) har nogle kerneværdier, og mange af dem har også allerede skrevet dem ned. Det springende punkt er hvorvidt de bliver efterlevet eller ej. Vores klare opfordring er at de kun skal skrives ned, hvis man er klar til at efterleve dem. Ellers er det bedst at det blot svæver i vinden og er en del af kulturen og historien.

Det værste er nemlig at være i en organisation med klare og tydeligt kommunikerede værdier (især i forbindelse med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft), som direkte modstrider med de reelle værdier som regerer og er grundlaget for de fleste beslutninger. 

Så derfor kan vi ikke understrege nok, at værdierne er nogle man gerne må bruge lang tid på at finde frem til, inden man skriver dem ned. Fordi bordet fanger. 

Eksempler på kerneværdier:

Sinful: Ejerskab, kampgejst, ligefrem, uhøjtidelig, 3.halvleg. 

AGF: Vi er ansvarlige. Vi er hårdtarbejdende. Vi vil vinde.

PurePower: Nærvær. Innovation. Kvalitet. Fleksibilitet. Nærvær.

Core Focus - hold kursen og lær at sige nej

Denne del består af at definere henholvis jeres formål og jeres niche.

Purpose/Cause/Passion

Du har helt sikkert læst Simon Sineks bog “Start With Why”. Din virksomheds kernefokusområde defineres ud fra jeres WHY. Jeres purpose. Hvorfor eksisterer virksomheden? Hvad ville verden miste hvis den gik konkurs imorgen? I EOS terminologi er det jeres formål, sag eller passion, der skal defineres og kan sidestilles med en klassisk virksomheds mission. 

 

Formål (purpose)

 

Hos Tesla er missionen krystalklar når man besøger deres hjemmeside idag: 

 

“To accelerate the advent of sustainable transport (by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible)”. 

 

Og det har det været fra starten af. Allerede tilbage i 2006, da Tesla endnu blot havde en bil på hylderne, nemlig en Tesla Roadster, som var en meget hurtig og meget dyr sportsvogn,  afslørede Elon Musk i et blogindlæg, hvad den “hemmelige” master plan var: 

 

“Our long term plan is to build a wide range of models, including affordably priced family cars. This is because the overarching purpose of Tesla Motors (and the reason I am funding the company) is to help expedite the move from a mine-and-burn hydrocarbon economy towards a solar electric economy, which I believe to be the primary, but not exclusive, sustainable solution.”

 

Det er derfor Tesla-medarbejdere går på job hver dag, og derfor de knokler røven ud af bukserne – fordi alle skal have råd til en elbil. 

 

I Danmark har Kvik køkkener haft et lignende purpose, som også var deres payoff: “Alle har ret til et fedt køkken”. 

 

Sag (cause)

 

Hos Greentel i Randers har man en vigtig sag, man kæmper for. “Hos Greentel elsker vi havet – et rent hav uden plastik.” Derfor er deres budskab til kunderne også defineret heraf: “Saml havplast med dit mobilabonnement”. Patagonia cementerede i 2022, på deres 50 års fødselsdag, deres sag ved at blive overdraget til en klimafond under overskriften: “Earth is now our only shareholder” og committede sig til via sin eksistens og indtjening til at bekæmpe klimaforandringerne. 

 

“For our 50th year, we’re looking forward, not back, to life on Earth. Together, we can prioritize purpose over profit and protect this wondrous planet, our only home.

 

Det er ikke svært for mellemlederne hos Patagonia at vide hvad virksomheden står for.

 

Passion

 

Her kommer vi ikke uden om Sørens tidligere arbejdsgiver, Sinful, som i øvrigt har kørt på EOS i mange år. Stifterne Tonny og Mathilde brugte deres passion som drivkraft til at skabe en international, prisvindende virksomhed, under temaet “A Playful Sexlife for Everyone”. Det var en rigtig vigtig sætning at have i baghovedet som mellemleder, som gjorde det nemmere at træffe beslutninger, hvor man ikke havde data til at finde svaret. Her kunne man blot minde sig selv om hvorfor det hele var startet, og hvis dette tiltag passede ind i denne tankegang, var svaret indlysende. 

 

Ovenstående eksempler på krystalklare eksistensgrundlag sikrer at både top- og mellemledere holder snuden i sporet og fokusere på at fuldføre missionen hver dag. Og det gør det nemmere for dig at forstå hvorfor din chef træffer de beslutninger som hun gør – og det samme for dine medarbejdere og dine beslutninger.

Niche

Det er her at flere eksperter mener at grundlaget for succes skabes. Det er her du skærer ind til benet. Det er her du definerer din primære målgruppe og hvad din virksomhed skal tjene penge på. Og hvis du tør at drømme stort – blive den bedste i verden til netop det. Sinfuls niche er at sælge kvalitets sexlegetøj til europæere, og samtidig give dem den bedste service i branchen. Det betyder blandt andet at anmeldelserne fra kunder (på eks. Trustpilot) er en af de vigtigste markører for hvorvidt de er en succes eller ej. 

 

Ecosia er virksomhed, som har skabt sin helt egen niche: “A better planet with every search”. De har skabt en søgemaskine, som, via sin indtjening på reklamer, planter træer. Og med sit eget personlige login kan man følge med i hvor mange træer de planter som følge af sine egne søgninger. 

Red Bull’s ekstreme niche er endnu et vanvittigt eksempel på, hvor langt man kan komme, når man er skarp på netop dette punkt. De sælger i grove træk et produkt: en 250 ml energidrik med taurin og koffein. Det er deres WHAT. (Deres WHY er en helt anden snak – og den tager vi nu. “Red Bull giver vinger til mennesker og ideer” er et eksempel på en virksomhed, der tager deres WHY til nye højder indenfor passion. Fordi du kan ikke lave en business case på hvor mange ekstra energidrikke du sælger ved at købe et formel 1 hold, sende en mand op i stratosværen eller afholde klippeudspringskonkurrencer. Her skal du stole på at din passion er så stærkt, at det har en afsmittende effekt på brandet. Og det må man blot erkende, at det har det i Red Bull’s tilfælde.)

Et sidste skoleeksempel på en niche, er LEGO. Deres niche blev deres redning. Den historie er fortalt i bogen “Miraklet i Lego” og essensen er, at da de begyndte at fokusere på deres kerneforretning, deres niche, som var og er klodsen, minifiguren og byggesystemet, kunne de lettere træffe de ellers svære beslutninger som at frasælge parker, stoppe med at producere tøj, film og computerspil, og i stedet få det hele til at handle om klodsen. Da man havde fundet tilbage til kernen, kunne man igen begynde at brede sig, men altid kun indenfor sin niche. LEGO er og bliver en virksomhed, som lever af at sælge LEGO-klodser. 

Three Uniques ™

Hvad gør jer specielle? Hvordan skiller I jer ud i markedet? Og hvorfor er det at jeres kunder bliver ved med at vælge jer? Det skal I finde frem til i denne proces. Her kan det være en god idé at tale med nogle af sine eksisterende kunder. Eller endnu bedre – gå på Trustpilot og se de 5-stjernede anmeldelser. Så har du en idé om hvorfor.

Det kan godt være at andre deler nogle af jeres unikke egenskaber, men INGEN deler kombination af jeres tre. Og det gør jer unikke.

Target Market / “The List”

 

Hvem er jeres kernemålgruppe? Hvem ville være jeres kunde, hvis I drømte stort? Gør det. Og husk at få sat begrænsninger og gør det skarp. Er der en geografisk begrænsning? Hvor er kernemålgruppen baseret? Og hvad med demografisk? Er I for alle, kun for virksomhedsejere, familiefædre eller pædagoger? Lad os få nogle karakteristika på bordet. Det gør det meget nemmere at diskutere strategien og være benhård i sine (fra)valg. Endelig skal vi have skrevet noget ned om hvordan vores kernemålgruppes psykografi; hvordan tænker, føler og prioriterer de, hvad er deres kerneværdier og hvad har de af pains?

Guarantee

 

Garantien er dit løfte til kunden. Det er ofte grunden til, at kunden vælger dig til. Vi kender den klassiske: Prisgaranti. Det er den en eller flere i alle brancher som gør. Der findes heldigvis mange andre former for garantier: 

100% happiness (Lobster Gram)

Evigheds returret (IKEA)

Stream nu – betal aldrig (Pluto.tv)

Altid grøn strøm (Verdo)

Smagsgaranti (PurePower)

Hvilken garanti vil I tilbyde jeres kunder?

10-Year Target™

 

En definerende linje eller to om hvad der er virksomhedens 10-årige ambition. EOS’ egen 10-year-target er at få 100.000 virksomheder til at “køre” på EOS. 

Sinful meldte i 2017 ud at “vi skal ud i Europa, og indenfor de kommende ti år skal vi ind på markeder på alle verdens kontinenter” samt “en toplinje på over 1 milliard”. 

Det er en klassisk metode til at sætte ambitiøse og ufravigelige for en organisation. 

Som da John F. Kennedy sagde “We choose to go to the moon” i hans tale i sepember 1962 – med målet om at gøre det i indeværende årti – altså inden 1970. 

Det gav hele nationen håndslag på og det viste sig give pote, da Apollo 11 landede på månen i juli 1969. 

John F. Kennedy satte et “8-Year Target”. For nogle giver det mening med 5 år. For andre 25 år. 

Vi ser det især med klimamål i øjeblikket, hvor nogle desværre er nødt til at lave meget langsigtede planer. 

Som Paris-aftalen, der blev vedtaget i 2015, og som skal være indfriet i 2030, og som betyder at udledningen skal være reduceret med minimum 70% ift. 1990 niveau. Og Kina’s præsident sagde i 2020 at landet vil være Net-Zero i 2060.

Hvad er jeres langsigtede og ambitiøse mål?

 

3-Year Picture

 

Når du kender din langsigtede plan – ofte de næste 10 år – er det også nemmere at skabe overblik over den nære fremtid. Ved at lægge et mål for de næste 3 år giver det mulighed for medarbejdere til at vurdere om de kan se sig selv i denne rejse de næste 3 år. Samtidig gør 3-Year Picture det nemmere at lave 1-Year Plan.

 

1-Year Plan

 

Når visionen er på plads, er det på tide at lægge konkrete planer og beslutte, hvilke tiltag der er nødvendige for at du kan realisere dine langsigtede planer. 

Det gør du med din 1-Year Plan, som typisk bliver lagt i oktober-november inden det pågældende år.

 

Rocks

 

Så kommer vi til en af hjørnestenene i EOS. Det mest håndgribelige, og det som du kommer til at tale allermest om som mellemleder i en EOS-drevet organisation; Rocks.

Definition

For at forstå begrebet, er det vigtigt at forstå metaforen bag. Den stammer angiveligt fra en filosofi-professor, som brugte den til at male et billede af, hvordan man bør prioritere i livet. Den er også nævnt i Stephen Covey’s bog “First Thing First”. 

Opgaven, han stillede til sine elever, var at fylde et glas med sand, småsten, store sten og vand, og gøre det således, at man var i stand til at sætte låget på.

Startede man med sandet og derefter de små sten, var det tydeligt for enhver, at de store sten og vandet aldrig ville kunne være i glasset. Men valgte man derimod at starte med de store sten og herefter småstenene, kunne sandet selv udfylde de tomme lufthuller. Endelig kunne man helde vandet ud over, og derefter kunne låges sættes på. Opgaven fuldført.

I livet symboliserer de tre forskellige “ingredienser” hver især følgende:

Store sten (rocks)

De vigtigste opgaver i livet, såsom fysisk og psykologisk tryghed, sundhed, kærlighed, familie og venner. Hvis man er i tvivl om hvad man skal prioritere i sit liv, bør det ALTID være disse.

Småsten (pebbles)

De næstmest vigtige opgaver som skole, arbejde, huslige pligter, havearbejde, frivilligt arbejde og så videre. De er ikke afgørende for succes i livet set i det store perspektiv

Sand (sand)

De ubetydelige ting i livet som bør fylde mindst og prioriteres lavest.

Vand (water)

Resten

Lad os prøve at overføre det til erhvervslivet og prioriteringer. Jeps – du gættede det. Rocks “rocks”! 

 

Overført til virksomhedsanalogi, er der tale om at prioritere rigtigt, ved at fokusere på de store opgaver, som sikrer at man opnår sine 1,3 eller 10 års målsætninger. Rocks er de store opgaver som du ALTID prioriterer, så snart du får for meget på tallerkenen.